Perspectives for public communication and citizens engagement

Blev inviteret til at give en keynote speech ved den 4. EuroPCom konference i Bruxelles den 16. oktober 2013. EuroPCom står for ‘The European Conference on Public Communication, der er organiseret under EU’s Committe of the Regions.

Man kan jo i lyset af Wikileaks og Mr. Snowdens afsløringer mene, at al kommunikation potentielt er offentlig, men vi ved jo godt, hvad vi taler om, når vi taler om ‘Public Communication’. Min rimeligt simple tilgang til emnet var at sige at ønsker man at bedrive offentlig kommunikation, der gør borgerne engageret må man sende budskaber, borgerne gider høre. Derfor kan man måske med fordel indenfor offentlig kommunikation lade sig inspirere af tendenserne indenfor kommerciel kommunikation.  Det betyder, at man skal møde borgerne der, hvor de er – dvs. på de sociale medier; Facebook og hvad Facebooks efterfølger kommer til at hedde. Det betyder også, at man skal sende budskaber, der opleves som relevante og morsomme. Det er måske den største udfordring.

Hele foredraget kan ses på YouTube:

http://youtu.be/y7r9j_nAW_8